С решение № 377/14.09.2017 г., постановено по административно дело № 778 по описа на съда за 2017 г., Административен съд – Плевен отмени Заповед № 483/12.09.2017 г. на Заместник-кмет на Община Кнежа, с която е забранено провеждането на митинг/мирен граждански протест на 14.09.2017 г. от 10:30 часа до 16:00 часа пред сградата на Община Кнежа.
Делото е образувано на 14.09.2017 г. по подадена жалба от жител на с.Бреница, общ.Кнежа, който е поискал провеждане на митинга с цел протест срещу качеството на питейната вода, която се използва от гражданите на общината. Поискано е на митинга да присъстват и домашни животни.
След обстойна проверка за наличието на твърдените в жалбата обстоятелства и анализ на представените и приобщени към делото доказателства, съдът установи, че оспорената заповед на Заместник-кмета на Община Кнежа е издадена от материално и териториално компетентен административен орган. В заповедта е посочено, че същата е издадена от Заместник-кмета на Община Кнежа, оправомощен съгласно Заповед №655/16.11.2015 г. на Кмета на Община Кнежа. Заповедта е издадена в писмена форма и при спазване на административно-производствените правила, но в противоречие с материалния закон.
В контекста на установеното от фактическа и правна страна, съдът намира, че в конкретния случай не се установява наличие на нито една от визираните в законовата разпоредба предпоставки, пораждаща правомощието на Кмета на Община Кнежа в условията на оперативна самостоятелност да постанови забрана на планирания митинг. Процесната заповед е издадена на основание чл.12 ал.2 т.2 от Закона за събранията, митингите и манифестациите /ЗСММ/, съгласно която кметът може да забрани провеждането на събранието, митинга и манифестацията, когато има несъмнени данни за застрашаването на обществения ред в съответното населено място. За да издаде такава заповед, кметът на общината следва да разполага с несъмнени данни, че с действията си участниците в митинга, биха застрашили обществения ред в населеното място, респ. биха застрашили основни интереси на обществото. Едва когато административният орган се увери, че има такава заплаха от вида на посочените, тогава би могъл да забрани провеждането на митинга. Видно от обстоятелствената част на обжалваната заповед, забраната е мотивирана с обстоятелството, че нормата на чл.8 не е спазена изцяло, като е счетено, че законът не позволява използването на животни за целите на провеждане на мероприятието. Изцяло мотивите на заповедта се свеждат по защита правата на животните, но никъде не се посочва какви са тези животни, с какво се застрашават техните права и с какво те биха нарушили обществения ред. В тази връзка следва да се посочи, че неизпълнението на изискването на чл.8 от ЗСММ касае редовността на уведомлението и при липса на реквизит, респ. при неяснота (в случай какви са животните и за какво ще бъдат използвани при мероприятието) преди да се произнесе административният орган е следвало да даде възможност на заявителя в разумен срок да отстрани констатирания пропуск. По делото не са представени никакви доказателства, нито се навежда съществуването на такива, които да доказват категоричното твърдение в заповедта, че организираното мероприятие ще застраши обществения ред в населеното място. Законът изисква несъмнени данни за застрашаване на обществения ред, а не само предположения и недоказани твърдения.
Съдът намира, че мотивите в обжалваната заповед не кореспондират със съдържанието на никое от предвидените в чл.12, ал.2, т.т.1-4 от ЗСММ основания за налагане на забрана, поради което административния акт е постановен в нарушение на закона и като такъв следва да бъде отменен.
Решението по АД № 778/2017 г. по описа на Административен съд – Плевен е окончателно и не подлежи на оспорване. Решението е съобщено незабавно на страните с оглед бързото производство по делото.
|