Конституционният съд излезе с решение по внесеното в края на м.г. искане от Пленума на Върховният административен съд (ВАС) за тълкуване на нормата на чл. 125, ал. 2 от Конституцията на Република България. Искането бе да се изтълкува дали тази разпоредба на Конституцията задължава ВАС да се произнася като първа инстанция по всички актове на Министерски съвет и на министри.
Съгласно постановеното единодушно решение на Конституционния съд „разпоредбата на чл. 125, ал. 2, предложение първо от Конституцията задължава Върховния административен съд да се произнася като първа инстанция по спорове за законността на административните актове, издадени от Министерския съвет и от министрите при упражняване на конституционно възложените им функции и правомощия по ръководството и осъществяването на държавното управление“.
Досега ВАС съвместяваше едновременно функции на първоинстанционен и на касационен съд. В резултат на това има висока натовареност и практически съдът е възпрепятстван да осъществява активна тълкувателна дейност.
„Решението на Конституционния съд дава възможност на законодателя да извърши промени в законодателството, касаещи подсъдността на делата. При такава промяна ще се доведе до по-бързо и качествено административно правораздаване в полза на гражданите – по-кратки срокове за насрочване и разглеждане на дела, по-нисък процент висящи дела, разтоварване на ВАС и по-равномерно натоварване на административните съдилища. След промяна на съответните процесуални закони съобразно тълкувателното решение на Конституционния съд, част от актовете на Министерски съвет и на останалите министри, които не са свързани с функционалната им компетентност, ще могат да бъдат обжалвани на първа инстанция пред административните съдилища.”, коментира председателят на ВАС Георги Чолаков.
Предвид социалния характер на административното правораздаване в България, неговата широка достъпност, бързина и ефективност гражданите масово търсят правата си по съдебен ред. Това обстоятелство е изключително ценен индекс за нивото на демокрация в страната и усещането за правосъдие. Поради тези причини от особена важност е да се постигне равномерно разпределение на натовареността на съдиите с цел постигане по-бързо и качеството административно правораздаване.
|