Върховният административен съд отхвърли жалбите на съдиите Е. Стойчева-Андреева и А. Маркова от Софийски градски съд срещу решение на Съдийската колегия на ВСС по т. 6.4 от Протокол № 40 от 16 ноември 2021 г., с което е прекратен обявения конкурс за повишаване и заемане на 3 (три) длъжности „съдия“ във ВКС-Гражданска колегия. Жалбоподателките са участници в конкурса.
Прекратяването на конкурса е от изключителната компетентност на Съдийската колегия на ВСС, в съответствие с конституционните й правомощия по чл. 130 а, ал. 5, т. 1, доразвити в устройствения закон (чл. 30, ал. 5 , т. 1 от ЗСВ). Според разпоредбите колегията в съответствие със своята професионална насоченост, назначава, повишава, премества и освобождава от длъжност съдиите. Конкурсната процедура е административно производство и като такова то се образува, администрира и прекратява от компетентния административен орган. Той е този, на когото, след като законодателят с разпоредбата на чл. 30, ал. 5, т. 9 от ЗСВ е предоставил правомощието да организира и провежда конкурсите за заемане на свободните длъжности в органите на съдебната власт, е възложена и преценката да прекрати започнали процедури при съблюдаване целта на закона, а именно осъществяване на кадровата политика и обезпечаване работата на органите на съдебната власт.
Върховните съдии приемат, че решението за прекратяване на конкурса е прието в съответствие с целта на закона - кадрово осигуряване функционирането на органите на съдебната власт при спазване на принципа на законност и принципа на процесуална икономия. Компетентността на СК на ВСС е изрично уредена, като съгласно чл. 30, ал.5, т.1 от ЗСВ колегията в съответствие със своята професионална насоченост, назначава, повишава, премества и освобождава от длъжност съдиите. а съгласно чл.30, ал.5, т.9 от ЗСВ организира и провежда конкурсите за заемане на свободните длъжности в органите на съдебната власт. Последната разпоредба включва откриване на конкурсната процедура и организация по провеждането му от помощните органи на СК. Разпоредбата задължава СК да упражнява контрол по законосъобразността на действията на помощните органи във всяка една фаза от провеждането на конкурса. При констатирани нарушения от помощните органи не може да се отрече компетентност на СК сама да отстрани тези нарушения, израз на което е и прекратяването на конкурсната процедура и започването й отначало, или при други параметри. Това свое правомощие кадровият орган упражнява при условията на оперативна самостоятелност.
В случая, с прекратяването на конкурса, са преценени пропуските на Пленума на ВКС във връзка с избора на конкурсна комисия, като са изказани мнения за тяхната незаконосъобразност. Но това не е водещия мотив на СК за прекратяване на конкурса. Водещият мотив е кадровото обезпечаване на ВКС, което е една от основните цели и задължение за СК на ВСС.
Целесъобразността на административни акт е елемент от неговата законосъобразност. Това не е преценка по свободно усмотрение на административния орган. След като решаването на определен въпрос е в рамките на оперативната самостоятелност на административния орган, упражняването на съответното правомощие в съответствие с целта на закона е елемент от законосъобразността на това решение.
По делото има особено мнение на съдия Тодор Тодоров.
Определението по административно дело № 2555 от 2022 г. може да се обжалва пред петчленен състав на ВАС.
|