Върховният административен съд отмени като незаконосъобразно решение на Административен съд София – град по административно дело № 2363 от 2021 г. Делото пред ВАС е образувано по касационни жалби на Комисията за защита на личните данни и Централната избирателна комисия.
Върховните магистрати отхвърлят жалба с вх. № 8370/11.03.2021 г. на АССГ на Коалиция "Демократична България – Обединение", по която е образувано делото през първоинстанционния съд. Жалбата е срещу съвместни указания на ЦИК и КЗЛД за изборите на 4 април 2021 г.
Изборите, по които е образувано производството по делото са били насрочени за 04.04.2021 г., а междувременно, по отправеното преюдициално запитване от страна на ВАС по настоящето дело, се произнесе СЕС с Решение С-306/20.10.2022 година. В отговор на отправено преюдициално запитване, с решение на СЕС е прието, че чл. 2, пар. 2, б.“а“ и чл. 6, пар. 1, б.“д“ вр. с чл. 6, пар. 2 от Регламент 2016/679 на ЕП и Съвета от 27 април 2016 година относно защитата на физическите лица във връзка с обработването на лични данни и относно свободното движение на такива данни и за отмяна на Директива 95/46/ЕО (Общ регламент относно защитата на данните), трябва да се тълкува в смисъл, че обработването на лични данни при провеждане на избори в дадена държава членка не е изключено от приложното поле на този регламент.
Настъпилата впоследствие законодателна промяна, действително представлява факт с правно значение, но тя следва да бъде обсъдена в констекста на преценката за наличието на правен интерес от обжалването на оспорения административен акт, а не на постановеното съдебно решение. При своята преценка на законосъобразност при оспорване на административния акт, ВАС е съобразил действащата към момента административна уредба – Изборния кодекс в редакцията му към март 2021 г. (Впоследствие са приети изменения в изборното законодателството, което касае и видеонаблюдението). Съгласно нормата на чл.142, ал.1 от АПК, съответствието на административния акт с материалния закон се преценява към момента на издаването му.
Върховните магистрати приемат за неправилен извода на първоинстанционния съд, че процесните Указания са с еднократно правно действие – за парламентарните избори, насрочени за 04.04.2021 г. Нормата на чл. 65 от Административнопроцесуалния кодекс дава определение на общ административен акт, като акт с еднократно правно действие, с който се създават права и задължения или непосредствено се засягат права, свободи или законни интереси на неопределен брой лица, като се включват и отказите да се издаде такъв акт. С Указанията не възникват нови права и задължения и не се засягат законни интереси, доколкото правата и задълженията на участниците в изборния процес произтичат пряко от Изборния кодекс.
Върховните магистрати не възприемат извода на първоинстанционния съд, че изборното помещение не е обществено място дори и в случаите, когато преди съответните избори сградата или мястото, в което се помещава изборното помещение да е била обществена. След определянето му за изборно помещение за срока и целите на провеждане на съответните избори, предоставените за целите на изборите помещения губят предназначението си за обществено ползване и следват правилата и реда, предвиден в Изборния кодекс. Достъпът до изборното помещение не е свободен за неограничен кръг лица. Същото се запечатва преди изборния ден, а отварянето на помещението се отваря в присъствието на конкретни лица, за което се съставя протокол. В изборния ден е позволен достъп само на избирателите и на други участници в изборния процес с разрешение на председателя на СИК/РИК/ОИК. След приключване на изборния ден помещението не е общодостъпно. Предвид на изложеното, неправилно АССГ приема, че се прилагат правилата за видеозаснемане на публично/обществено място. Гаранциите са предвидени в разпоредбата на л.25д от Закона за защита на личните данни.
Първоинстанционният съд не е отчел обстоятелството, че при произвеждане на изборите са предвидени достатъчно механизми, осигуряващи и гарантиращи тяхното законосъобразно протичане при максимална прозрачност в действията на изборната администрация, възможност за застъпниците и наблюдателите да присъстват в изборното помещение при проверката и преброяването на бюлетините.
Предвидено е обработването на лични данни да може да бъде разрешено по съображения от обществен интерес, при условие, че има подходящи гаранции. Това предложение налага извода, че по отношение обработването на лични данни в изборния процес следва да се прилагат правилата за защита на физическите лица във връзка с обработването на лични данни, предвидени в Регламента. Законът за защита на личните данни е приложим, доколкото неговото приложно поле е по-широко от това на Регламента. Навсякъде в националното законодателство, където законодателят е преценил, че обработването на лични данни се извършва при спазване правилата и реда на закона, се прилага Регламент ЕС 2016/679. С нормата на чл.57, ал.1, т.49 се възлага на ЦИК и КЗЛД да разяснят правилата за обработване на лични данни в изборния процес.
Решението по административно дело № 3603 от 2021 г. на ВАС е окончателно.
|